Bijlage 1 - Participatiedossier

Raadsessie

Op maandag 7 juni 2021 is een digitale raadsessie georganiseerd. Deze raadsessie stond in het teken van het duiden van de ambities van Veendam op het gebied van mobiliteit. Aan de hand van meerdere stellingen is de discussie gevoerd over wenselijke toekomstbeelden. Buiten de stellingen om zijn de aanwezigen in de gelegenheid gesteld om ook eigen aandachtspunten en wensbeelden in te brengen. Van de raadsessie is een verslag gemaakt, die in de bijlage is terug te vinden.

Meest genoemde kansgebieden Duurzaam & Vitaal

  • Goede fietspaden / fietsnetwerk
  • Goede wandelpaden + missende voetgangersvoorzieningen
  • Auto elektrisch/waterstof + bijbehorende voorzieningen
  • Toegankelijk en goed openbaar vervoer
  • Weren onnodig in de hele gemeente

Meest genoemde kansgebieden Verkeersveilig & Toegankelijk

  • Aanpak en afronding rondweg (ontsluitingsring Veendam)
  • Verbetering ontsluiting Buitenwoellaan naar de N33
  • 30 km zones (inrichting en uitbreiding zones)
  • Oversteekbaarheid voor fietsers en voetgangers verbeteren
  • Toegankelijke en veilige voetgangersvoorzieningen

Meest genoemde kansgebieden Aantrekkelijk & Leefbaar

  • Realiseren station Wildervank
  • Aansluiting N33 vanuit alle delen van Veendam
  • Lelylijn / Nedersaksenlijn
  • Instellen van autoluwe zones
  • Landbouwverkeer weren

Meeste genoemde kansgebieden Bereikbaar & Bedrijvig

  • Station Wildervank
  • Spoor richting Assen
  • Oostboog aanleggen
  • Openbaar vervoer richting bedrijven/industrie
  • Aansluiting N33 vanuit alle delen van Veendam

Algemeen: belangrijke aandachtsgebieden

Tijdens de raadsessie konden de deelnemers een fictief budget verdelen over verschillende aandachtsgebieden. De aandachtsgebieden die het meest zijn gekozen zijn de volgende:

  • Zorgen voor een juist inrichting van de 30 km zones
  • Met openbaar vervoer een goede verbinding met de omliggende regio’s realiseren
  • Landbouwverkeer faciliteren met duidelijke en veilige logistieke routes
  • Kleinschalig openbaar vervoer (binnen Veendam, zoals de huidige Stadsbus) wordt gratis
  • Verbeteren van de verkeersveiligheid rondom de scholen

Het volledige overzicht van de verdeling is te vinden in de bijlage.

Online raadpleging: Maptionnaire

Vanaf dinsdag 8 juni 2021 tot en met donderdag 26 juni 2021 heeft een online enquête opengestaan. Anders dan bij reguliere enquêtes was het bij deze enquête mogelijk om aandachtspunten, wensen en klachten ook locatie specifiek te maken, door deze te prikken op de kaart. De resultaten van de enquête zijn als groslijst opgenomen in de bijlage.

Rode draad kansgebieden Duurzaam & Vitaal

  • Oversteekbaarheid
  • (Onderhoud van) fietspaden
  • Openbaar vervoer buiten de kern

Rode draad kansgebieden Verkeersveilig & Toegankelijk

  • Veiligheid school(routes)
  • 30 km zones (en handhaving snelheden)
  • Relatie netwerk verkeersveiligheid

Rode draad kansgebieden Aantrekkelijk & Leefbaar

  • Aanpak sluipverkeer
  • Vrachtverkeer (overlast)
  • Meer aandacht voor groen

Rode draad kansgebieden Bereikbaar & Bedrijvig

  • Aanpak en afronding rondweg (ontsluitingsring Veendam)
  • Sluipverkeer
  • Vrachtverkeer/navigatie, sturen op routes

Wat is er bij de participatiesessies opgehaald voor de thema’s?

Bewonersavond

Op donderdag 17 juni is een digitale bewonersavond georganiseerd. Tijdens de bewonersavond is kort ingegaan op het proces van het Mobiliteitsplan. Het leeuwendeel bestond uit vrije inbreng per thema. Op hoofdlijnen zijn de volgende zaken aan bod gekomen:

  • Ervaren problematiek in relatie tot verkeersoverlast en (beperkte) parkeermogelijkheden.
  • Ervaren problematiek in relatie tot hardrijden verkeer en slechte (verlichting van de) oversteken.
  • Betrek ook de grenzen van de gemeente in het Mobiliteitsplan en kijk ook óver de grenzen heen. Oproep tot afstemming met buurgemeenten.
  • Parkeerproblematiek en toenemende parkeervraag in wijken. Hier dient een oplossing voor gevonden te worden (spanningsveld met openbare ruimte / groen).
  • Mogelijkheid tot realisatie van station Wildervank.
  • Aantrekkelijkheid op verschillende plaatsen behouden door het (slim) toevoegen van groen. Mogelijk gecombineerd met verkeersveiligheid (o.a. bloembakken).
  • Leefbaarheid betekent ook ‘schone lucht’. Metingen luchtkwaliteit en geluid.
  • Meer aandacht voor het onderhoud en uitbreiding van fietspaden en wandelpaden.
  • Buurtbus toegankelijk maken voor iedereen (verlaagde instap).
  • Het Mobiliteitsplan wordt voor iedereen geschreven. Daarom rekening houden met de schrijfstijl / het taalgebruik.

Klankbordgroep

Op donderdag 17 juni is een digitaal klankbordgroep overleg georganiseerd. Tijdens deze bijeenkomst konden verschillende belangenpartijen hun wensen en gedachten delen. Op hoofdlijnen zijn de volgende zaken aan bod gekomen:

  • Bij kansen en uitdagingen wordt erg vanuit Veendam zelf geredeneerd, terwijl ook andersom geredeneerd kan worden: hoe krijg je mensen vanuit de regio naar Veendam (naar de winkels). Openbaar vervoer, winkeliers, parkeerbeleid zijn dan ook belangrijk voor het Mobiliteitsplan.
  • Er is heel goed toegankelijk openbaar vervoer (trein, bus) en er is Wmo voor mindervaliden. Koppeling leggen om een deel van de Wmo'ers , die daartoe in staat is, van het openbaar vervoer gebruikt te laten maken. Ook ouderen kennis laten maken met de mogelijkheden van het openbaar vervoer (OV ambassadeurs). Als gemeente kun je daar geld mee besparen.
  • Meer doen aan openbaar vervoer voor de lintdorpen. Bekendheid van de hubtaxi vergroten (meer communiceren).
  • Kritisch kijken naar de wegvakken die in aanmerking komen voor 30 km regime. Bij voorkeur niet op busroutes , want 30 km gaat vaak gepaard met inrichting met drempels e.d. waardoor een busrit minder comfortabel is (en dus minder aantrekkelijk). Ook hulpdiensten kunnen ‘hinder’ ondervinden, dus goede balans nodig. Inrichting 30 km wegen moet maximumsnelheid geloofwaardig maken.
  • Bijzondere aandacht voor oversteekbaarheid/oversteekplaatsen (bijvoorbeeld in het bedrijvengebied) in een fietsroute. Aanpakken van conflictenpunten is eigenlijk nog belangrijker dan het puur verbeteren van de fietspaden.
  • Aandacht voor opladen en stallen elektrische fietsen op belangrijke bestemmingen. Ook liggen er kansen om de speed pedelec in de gemeente te promoten.

Koppeling: participatie Omgevingsvisie

Op woensdag 19 mei is een digitale bijeenkomst gehouden in het kader van de Omgevingsvisie. Tijdens de bijeenkomst zijn twee onderwerpen aan bod gekomen: wonen en de bereikbaarheid van Veendam. Met name de opbrengst van het laatste thema is goed bruikbaar in het kader van het Mobiliteitsplan. Op hoofdlijnen zijn de volgende zaken aan bod gekomen:

  • Men vindt Veendam zowel met de auto, de fiets als het OV goed bereikbaar. Vooral de N33 wordt als royaal en aangenaam ervaren. Ook de treinverbinding naar Groningen is goed.
  • Door de toenemende snelheidsverschillen op de fietspaden is een verruiming van de fietspaden voor de verkeersveiligheid belangrijk. Ook enkele fietsverbindingen naar omliggende gemeenten en gebieden kunnen worden verbeterd.
  • Met name de dorpen zijn moeilijker te bereiken met het OV.
  • Er zijn kansen in het verbeteren van de fietsverbindingen. Vooral fietssnelwegen naar de stad worden als kansen gezien en het verbreden van de huidige fietspaden. De huidige infrastructuur is niet berekend op de snellere fietsen.
  • Een treinverbinding (of andere goede OV link) naar Stadskanaal wordt als een kans gezien. Dit vraagt ook om voldoende en veilige stallingsmogelijkheden voor fietsen bij het station.
  • Een verlaging van de snelheid binnen de bebouwde kom van 50 naar 30 wordt als kans gezien om de binnenstad meer leefbaar te maken en het autogebruik in het centrum te verminderen. De bereikbaarheid van hulpdiensten mag daarbij niet beperkt worden.
  • Deelauto’s worden als een kans gezien voor het verminderen van het individuele autogebruik.
  • Kijk over de grenzen van de gemeente heen om goede verbindingen met de omgeving te maken.
  • Er zijn kansen voor het verbeteren van de bereikbaarheid voor senioren, zo kan de buurtbus en Taxi Plus beter.
  • De wegen en fietspaden in het buitengebied hebben beter onderhoud nodig. Nu fietsen mensen op de weg doordat het fietspad niet voldoet aan de gewenste kwaliteit en dit vermindert de verkeersveiligheid. Tevens zijn de wegen in het buitengebied niet altijd goed ingericht op groot verkeer, waardoor de weg wordt stuk gereden. Dit leidt tot verkeersonveilige situaties.
  • Goede stallingsmogelijkheden voor elektrische fietsen zijn kansen voor het stimuleren van de fietsbewegingen. Ook voor de recreatieve fietstochten.
  • Goed onderhoud van fietspaden maakt fietsen aantrekkelijker. Men vindt dat de fietspaden beter onderhouden kunnen worden.

Buiten de participatie avond zijn er voor de verschillende thema’s binnen de Omgevingsvisie zogeheten factsheets gemaakt, waarin de koppeling met mobiliteit gelegd kan worden. Het is daarmee één van de manieren om de integraliteit van het Mobiliteitsplan met de andere beleidsdomeinen te waarborgen.

Inbreng Maptionnaire Kaartmateriaal: Gemarkeerde locaties per thema.