Paspoort of ID-kaart kwijt of gestolen
Is uw Nederlandse paspoort of ID-kaart gestolen of verloren? Meld dit dan zo snel mogelijk bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Bent u meerdere reisdocumenten kwijt of zijn deze gestolen? Geef de vermissing van elk document afzonderlijk door.
Via DigiD kunt u alleen uw eigen paspoort als vermist opgeven, ook als het om een paspoort van uw kind gaat. Bij vermoedens van fraude neemt u telefonisch contact op met burgerzaken; een digitale melding van vermissing of diefstal is in dat geval niet mogelijk.
Direct uw vermissing paspoort en ID-kaart melden
Wilt of kunt u de vermissing niet online doorgeven? Maak dan een afspraak voor 'Paspoort/ID kaart aanvragen + Vermissing'.
Document ongeldig
Heeft u uw paspoort of ID-kaart als vermist opgegeven? Dan is het document niet meer geldig. U kunt zo nodig direct een nieuw reisdocument aanvragen.
Weet u niet zeker of het document echt vermist is? Zoek dan eerst grondig voordat u de vermissing doorgeeft. Een reisdocument dat als vermist is opgegeven, kan niet meer worden gebruikt, zelfs niet als u het terugvindt. Volgens de wet moet een teruggevonden paspoort of ID-kaart worden vernietigd en mag deze niet meer aan de houder worden teruggegeven. Lever een teruggevonden document in bij de gemeente.
Vermissing en aanvraag identiteitsdocument
Meldt u de vermissing bij het gemeentehuis? Dan stelt de ambtenaar tijdens de afspraak samen met u een verklaring van vermissing op. Hierin geeft u aan hoe u het document bent kwijtgeraakt.
Nadat uw identiteit is vastgesteld, kunt u meestal direct een nieuw document aanvragen en betalen. Neem hiervoor uw eventuele andere identiteitsdocumenten (bijvoorbeeld een Nederlands rijbewijs, paspoort of ID-kaart) mee.
Vermissing rijbewijs
Bent u uw rijbewijs kwijt, is het gestolen, of wordt het mogelijk misbruikt? Meld dit dan zo snel mogelijk en vraag een nieuw rijbewijs aan.