Melding kapotte straatlantaarn
Ziet u een lantaarnpaal die niet brandt of kapot is? Meld dit dan bij de gemeente. Geef ook het nummer van de lichtmast door. Deze vindt u op de sticker op de straatlantaarn.
- Geef aan welke lamp niet werkt door op de kaart te klikken of een adres in te geven.
- U ziet direct of iemand anders de lantaarnpaal al heeft gemeld. Dan hoeft u niet nog een melding te doen.
- Op veel lichtmasten is een nummer vermeld. Het zou fijn zijn als u dat nummer ook kunt doorgeven. Deze staan ook op de digitale kaart.
- De melding gaat door naar het bedrijf die de lamp gaat repareren.
Melding aangereden lantaarnpaal
Is er een lantaarnpaal aangereden? En staat de lantaarnpaal erg scheef of liggen er losse draden? Dan kunt u altijd contact opnemen met de gemeente: 0598 652222.
Wij zullen met spoed een monteur sturen, deze zal de mast binnen 24 uur zeker stellen om verdere ongelukken te voorkomen. U kunt ook een WhatsApp bericht sturen naar: 0612214519. Foto's van de situatie zijn altijd welkom.
Spoedmeldingen buiten kantoortijden
Bel bij gevaarlijke situaties of spoedgevallen buiten kantooruren met 0598 652222.
Als wij een melding krijgen van een kapotte lamp zullen wij dit doorgeven aan onze beheerder. De beheerder zal onze aannemer inschakelen. De aannemer, Swarco, zal in de regel binnen vijf werkdagen een monteur langs sturen om het probleem op te lossen. Eenvoudige storingen, zoals een kapotte lamp kan de monteur meestal meteen oplossen. Soms is er een armatuur of driver kapot. Dan moeten er onderdelen besteld worden. De aannemer zal samen met de beheerder beslissen wat er besteld moet worden. Als de bestelling binnen is zal de aannemer opnieuw een monteur langs sturen om het nieuwe onderdeel te plaatsen.
Sommige storingen worden echter veroorzaakt door een storing aan het ondergrondse elektriciteitsnetwerk. Onze aannemer mag geen werkzaamheden verrichten aan dit netwerk, dat moet de netbeheerder doen. Onze aannemer zal in dat geval contact opnemen met Enexis. Enexis zal binnen 5 werkdagen een monteur langs sturen om te kijken wat het probleem is.
Er zijn verschillende oorzaken voor het kapot gaan van straatverlichting. Een lamp of de elektronica in de armatuur kan bijvoorbeeld stuk gaan, waardoor het licht niet meer brandt. Maar er kan ook een kabelstoring zijn, waardoor meerdere lampen tegelijk uitvallen. Als er een kabelstoring is zal onze aannemer dit doorgeven aan Enexis. Deze zullen daarna hun eigen monteur sturen om het probleem te verhelpen. Als het een eenvoudige storing is kan Enexis het probleem meestal binnen 5 werkdagen oplossen.
Het gebeurd soms dat wij denken dat een storing is opgelost en toch valt de verlichting ’s avonds of een paar dagen later opnieuw uit. Dit komt soms doordat de kabel onder de grond beschadigd is. Regen kan dan kortsluiting veroorzaken. Als eerste oplossing vervangt Enexis vaak de zekering en dan doet de verlichting het weer. Maar bij een beschadigde kabel ontstaat na een tijdje opnieuw kortsluiting. Als de zekering opnieuw wordt vervangen zal de verlichting het opnieuw weer doen. Dit proces herhaalt zicht soms meerdere keren. Pas na een paar keer is duidelijk dat de kortsluiting door een beschadiging van de kabel komt. Dan moet Enexis de beschadiging opsporen en dat is erg lastig. Deze storingen duren helaas dus vaak ook langer als een kapotte lamp vervangen.
In Veendam staan ongeveer 7700 lichtmasten, de gemeente wil dat minimaal 95 procent van de lampen brandt. De afgelopen jaren behaalden we deze norm.
In Veendam branden 50 verschillende lampen. Een steeds groter deel daarvan zijn ledlampen, deze gaan naar verwachting 20 jaar mee.
Lampen branden soms overdag om storingen te vinden en te verhelpen. Het aanzetten gebeurt op afstand en kan alleen per groep (soms meerdere straten) lantaarnpalen.
Soms blijft de verlichting overdag branden omdat het schakelrelais (apparaat dat het licht aan of uit moet doen) niet goed reageert op het signaal om de verlichting uit te doen.
-
Soms wordt er een lantaarnpaal aangereden. Mocht een mast worden aangereden en daardoor erg scheef staan of liggen er draden los zullen wij met spoed een monteur sturen, deze zal binnen 24 uur de mast zeker stellen om verder ongelukken te voorkomen.
Ziet u een gevaarlijke situatie zien neem dan altijd contact op met de gemeente. U kunt ook een WhatsApp bericht sturen, foto's van de situatie zijn altijd welkom.
Lees verder -
We proberen storingen binnen 5 werkdagen te verhelpen. Soms duurt het langer.
De onderhoudsaannemer (Swarco) lost storingen meestal ook binnen 5 werkdagen op. Dat lukt niet altijd. Soms is niet duidelijk wat de oorzaak is of is vervangend materiaal niet op voorraad. De levertijd van onderdelen of masten is erg lang (tot wel 10 weken). In sommige gevallen geeft de gemeente opdracht om een noodarmatuur te plaatsen.
Storingen aan het ondergrondse elektriciteitsnetwerk worden verholpen door Enexis. Eenvoudige storingen lossen zij binnen 5 werkdagen op. Soms zijn er problemen met de kabels of aansturing, deze storingen zijn meestal niet binnen 5 werkdagen op te lossen. Vaak is er een speciale meetwagen nodig om het elektriciteitsnet door te meten of moeten er onderdelen besteld worden, ook dit kost tijd.
Lees verder -
Ledverlichting gaat langer mee, waardoor het minder vaak nodig is lampen te vervangen. Dit leidt tot minder overlast van bijvoorbeeld een hoogwerker. Ledverlichting verbruikt minder stroom en is daarmee goedkoper. Ook dragen we hiermee bij aan de energiebesparing van gemeente Veendam (minder energieverbruik en uitstoot van CO2 ). Het witte, helderdere licht van ledverlichting geeft een betere kleur- en gezichtsherkenning op straat, waardoor de sociale veiligheid verbetert.
Soms lijkt het aan de rand van de straat bij het gebruik van ledverlichting donkerder. De straten worden volgens de landelijke norm verlicht. Ledverlichting geeft minder spreiding (strooilicht) dan oude lampen. Hierdoor lijkt het donkerder. met ledverlichting kunnen we gericht verlichten. Dat is beter voor de flora en fauna en het zorgt voor minder lichtvervuiling.
Lees verder