Identiteitskaart

Een identiteitskaart is zowel een identiteitsbewijs als een reisdocument voor de meeste Europese landen. U kunt een identiteitskaart aanvragen en ophalen op het gemeentehuis. De identiteitskaart ligt na vijf werkdagen voor u klaar.

Voor het aanvragen van een identiteitskaart moet u een afspraak maken.

Direct een afspraak maken

Bij de aanvraag en het afhalen van een identiteitskaart moet u persoonlijk aanwezig zijn. Dit geldt ook voor kinderen en baby’s waar u het document voor aanvraagt.

Meenemen

  • Alle in bezit zijnde reisdocumenten, ook die waarvan de geldigheidsdatum is verstreken of die beschadigd zijn.
  • 1 recente, goed gelijkende pasfoto in kleur, die voldoet aan de pasfoto eisen. De gezichtsopname wordt ook in de chip van het paspoort of de identiteitskaart opgeslagen.
  • Kinderen tot 12 jaar die een identiteitskaart willen aanvragen, hebben een toestemmingsverklaring nodig van beide ouder(s) of voogd. Dit geldt per kind.
  • Het kind moet altijd zelf aanwezig zijn bij de aanvraag en bij het afhalen.

Kosten

  • Identiteitskaart vanaf 18 jaar en ouder € 51,05 (10 jaar geldig).
  • Identiteitskaart tot 18 jaar € 29,00 (5 jaar geldig).
  • Voor een spoedprocedure identiteitskaart betaalt u € 47,55 extra. Dit bedrag komt bovenop de kosten voor een normale aanvraag.

Kosten dienen bij de aanvraag worden voldaan.

Huisbezoek aanvragen

Kunt u door uw gezondheid niet persoonlijk langskomen om een ID kaart aan te vragen? Dan kunt u een huisbezoek aanvragen.

Afhalen binnen 3 maanden

Als u uw aangevraagde paspoort niet afhaalt binnen 3 maanden, dan vervalt het document van rechtswege. U hebt dan geen recht op teruggave van de door u betaalde leges.

Spoedprocedure

U kunt voor het aanvragen van een paspoort een beroep doen op de spoedprocedure. Als u de aanvraag voor 14.00 uur heeft gedaan, kunt u uw paspoort in principe de eerstvolgende werkdag na 10.00 uur persoonlijk afhalen op het gemeentehuis.

Verlies of diefstal

Als uw Nederlandse rijbewijs, paspoort of identiteitskaart verloren of gestolen is, kunt u dit melden bij uw eigen gemeente. U vult bij de gemeente een formulier in, waarin u uitlegt op welke wijze u het oude document bent kwijtgeraakt. Nadat uw identiteit is vastgesteld, kunt u direct een nieuw document aanvragen en betalen. Neem daarvoor uw eventuele andere identiteitsdocumenten (Nederlands rijbewijs, paspoort of identiteitskaart) mee.

Meer informatie

Uitgelicht